Skjutning af Papegoyan uti ängen den andre juni i nådens år 2026
- 4 days ago
- 4 min read
Fred och Endräkt må vara Knutgillenas valspråk men lite försvarsövningar är ändå alltid bra och här ställer vårt gille i Skanör-Falsterbo självklart upp. Söndagen den 31:e maj samlades ett sjuttiotal Bröder och Systrar, prospects samt tillresta gäster för gemensam övning i pilbågsskyttets ädla konst genom att traditionsenligt skjuta papegoyan uti ängen.
Efter skön samling för anmälan och förfriskningar utanför Skanörs rådhus kallade ceremonimästaren till uppställning. Dagen till äraprövade han på en nyhet då han ville ha våra eminenta Bröder och Systrar uppställda efter vilket compani de tillhör. Den ensamma Skyttemästaren som väntade på skytteängen fick spänna om bågarna både en o två gånger innan flygande fanor och glada deltagare skrudade i vackra huvudkreationer till slut kom tågande för dagens skytte under glada tillrop. Broder Ålderman hälsade alla välkomna inklusive gäster från vårt syskongille i Lund, som vi är väldigt glada att få besök av. 2025 års Fågelkung Harald Witt och Majdrottning Kärstin Lövdén fick lämna
ifrån sig vandringspriserna, liksom Bengt Lövdén som såg rätt nöjd ut när han lämnade in
den Lissne som på väl synlig plats prytt hemmet ett helt år.
Så var det dags för Broder Ålderman att prova Årets mölska, som Broder Skaffare i år spetsat med gudomliga ingredienser. Synen som tillfälligt försvann kom senare åter och närvarande läkare från Nästes läkargrupp slapp ingripa. Broder Skaffare utspisade sedan sultna Bröder och Systrar med sillamadar och den fina mölskan vilket intogs i gröngräset som bra uppladdning inför bataljen som sedan stundade. Skyttemästaren påkallade så uppmärksamhet och försökte inpränta vikten av säkerhet och förklara hur pilarna skulle laddas på bågen, det förstnämnda lyssnades på till Skyttemästaren stora lättnad medan det sistnämnda skriver vi inte mer om.

Sedan var det laddat och klart för årets skjutning som startade med Brödernas skjutning där det redan i första skjutomgången smattrade i tavlorna. Dock var det ingen som kunde hänga med då Broder Ålderman direkt drog full pott med tre goyträffar och trettio poäng vilket säkrade segern och titeln årets Fågelkung. Tvåa kom 2:e Stolsbroder Jens Erch på nitton poäng och trea blev Elliot Hansson med arton poäng. Broder Ålderman bedyrade i sedvanlig ordning att det inte tränas sååå mycket, Skyttemästaren noterar i gengäld att på de senaste årens stämmor nämnts stora investeringar i skjutmaterial som Skyttemästaren aldrig sett.

När det gäller framtida tillväxt i försvaret ser det ljust ut, detta efter att en av våra ungdomar som sköt utom tävlan, Alexander Jacobsson, levererade inte långt efter vinnaren med hela två goyträffar och totalt 25 poäng, liksom prospect Oscar Ericsson som fick ihop 18 poäng. Årets Majdrottning blev vårt nya Gillesråd Angelica Grönvall som visade var pilarna skall sitta med tjugofem poäng och två goyträffar. På andra plats kom Cecilia Lindal på tjugo poäng och tredjeplatsen knep Lena Berdén med fina 16 poäng. I och med Angelicas fina vinst blev det inte aktuellt att dela ut den Lissne detta år vilket gjorde att alla närvarande Bröder kollektivt andades ut.
Skickligheten hos vårt gilles Fågelkung och Majdrottning skulle så testas genom att som lag tävla mot vårt syskongille från Lund som i år igen representerades av Niclas och Charlotte Strömstedt. Efter förra årets vinst, och ett visst övertag i siffrorna genom åren, var det inte utan viss press på våra representanter som skyttet startade. Denna gång höll våra kämpar för trycket och vann med siffrorna femtio mot trettiosju. Som vanligt är det alltid lika uppskattat och trevligt när Lunds representanter hedrar oss med sin närvaro, stort tack för detta.
Äntligen var det så dags för uppgörelsen mellan våra tre companier Falsterbo, Skanör och Landet innanför där Falsterbo åter var titelförsvarare. Lagen bestod av de tre bästa skyttarna från respektive compani som fått flest poäng i individuella skjutningen samt minst en Broder eller Syster. I år representerades Falsterbo av Ålderman Anders Hansson, 2:e Stolsbroder Jans Erch och Susann Jacobsson Shatz. Skanör av Monica Kristerson, Skattmästare Rikard Rydén och Krister Kvist medan Landet Innanför utgjordes av Gillesråd Angelika Grönvall, Cecilia Lindal och Elliot Hansson. Årets lagfejd blev en otroligt jämn kamp där det i princip slutade jämt. Skanör och Falsterbo fick båda
tjugofem poäng men Landet innanför hade det lilla extra och fick tjugosex poäng och vann därmed årets lagfejd. Gillesråd Angelica Grönvall visade varför hon är årets Majdrottning genom att leverera tjugofem poäng och två träffar i goyan och blev därmed även bästa skytt i vinnande lag och förärades gillets klenod den blodiga vildsvinsbeten för sin insats. Skyttemästaren, som bor på rätt sida bron när det är långa köer och väldigt partisk i frågan om lagvinster, tycker att ordningen därmed är återställd kring vilket lag som är bäst.
Skyttet var så klart för dagen och alla Bröder och Systrar fick avnjuta den absolut sanna historien om hur den blodiga vildsvinsbeten kom i Gillets ägo genom Broder Åldermans målande beskrivning kring kung Harald Blåtands eskapader på näset.

Under dagens syntes även de tre vise männen, Stolsbröderna, smyga runt bland Bröder och Systrar i lustiga och vackra hattar och hufvor. Efter många och långa överläggningar utsåg denna jury Maria Ahlberg och Klenodbevarare Leif Wessel till årets vinnare vilka förärades bubbel för sin kreativitet. Broder Ålderman och Skyttemästaren avslutade med att tacka alla som kommit till ängen denna dag och tagit del av vår härliga gemenskap, liksom alla dem som arbetat före, under och efter evenemanget för att göra dagen möjlig.
Väl mött på ängen 2027 för nya övningar.
Mats Ahlberg
Skyttemästare
Bilder från årets skytte hittar ni här.



